Hjem>Front>Biler, tåke og maratonløpere
Front Sport

Biler, tåke og maratonløpere

Macintosh HD:Users:Lsir:Dropbox:BSM 2019:2019-06-01 13.12.55.jpg

Suleskar Maraton ble arrangert lørdag under særdeles ufysne værforhold med kuling, regn, fem plussgrader og tett tåke med dårlig sikt. Det kunne nesten ikke vært verre.

Løpet ble arrangert for 22. gang i år. Arrangørene, Sirdal skilag og Tonstad idrettslag, har mange slags erfaringer med snøbyger, hagl og knallvarmt vær. Tåke var imidlertid noe nytt.

Hilde Sinnes, Sirdal skilag, innrømmer at tåken og det uoversiktlige været gjorde trafikkforholdene vanskelige og spesielle i år.

  • Vi burde merket bedre i begge ender av Suleskar-veien at det pågikk et maratonløp, og gjerne hatt vakter som kunne fortelle bilistene og motorsykkelførerne om løpet, sier Hilde Sinnes i etterkant.

Evaluering av løpet vil bli holdt i etterkant. Hva var vi ikke gode nok til og hva kunne vært bedre ? Særlig trafikkforholdene var et tema blant noen av deltakerne. Det kan kanskje også stilles spørsmål ved om påkledningen er løpernes eget ansvar, hvordan de klær seg i all slags vær. Mange feilberegnet kulden, vinden og nedbøren denne gangen.

Det var mye biltrafikk denne lørdagen, tross det dårlige været. Verst ble det ved 14-tiden på løpets høyeste punkt, Knusttjønn, da halvmaraton skulle starte. Veien er smal og kronglete her, og da det kom en stor lastebil med båttransport måtte løperne springe slalåm mellom bilene. Kanskje trafikken burde vært stoppet fem-ti minutter, på begge sider, mens starten pågikk ?

Mari Mauland, som vant maraton for kvinner, var mest redd for trafikken i tåkehavet. Sikten var heller dårlig mange kilometer på toppen av løypa, sier Mari.

  • Vi tar det med i evalueringen og ser hva vi kan forbedre oss på, sier Hilde Sinnes som selv deltok på stafettlaget som vant for kvinner.

Maratonløpet er blant de tøffeste som arrangeres i Norge. Femti prosent av løpet er beinhard stigning til topps, og så er det unnabakke ned til målområdet i Ådneram. Åtte stafettlag deltok i år og det utgjør 80 deltakere som skal fraktes til vekslingsområdene. Med litt mer fokus på trafikken og merkingen, vil det bare bli et bedre arrangement.

Kan heiegjeterne få lov til å stoppe trafikken midlertidig enkelte steder under sauesankingen, må det også være rom for det på et populært maratonløp.

Foto: Odd Gunnar Tveit løper slalåm mellom bilene på løpets høyeste punkt.

Macintosh HD:Users:Lsir:Dropbox:BSM 2019:2019-06-01 13.12.26.jpg

Lastebilen skapte problemer da den kom under starten av halvmaraton.

Macintosh HD:Users:Lsir:Dropbox:BSM 2019:2019-06-01 13.06.16.jpg

Mari Mauland var mest redd for trafikken i tåken.