Hjem>Front>Erik har ønskejobben i lufta
Macintosh HD:Users:Lsir:Leif Sirevåg Dropbox:Leif Sirevåg:BSM 2019:2019-07-29 12.02.45.jpg

Erik har ønskejobben i lufta

  • Redningsmann på helikopter var førstevalget. Da opptakskriteriene ikke ble oppnådd, var pilot-utdannelse neste målet, sier Erik Vik fra Sinnes. – Jeg tok teori og praksis på ett år ved Torp flyplass i Sandefjord.

Deretter måtte han vente til mars 2018 før han fikk jobb i HeliScan, som er et Trondheimbasert selskap. Kampen om jobbene har vært svært hard de siste årene. Nå har han vært i HeliScan i snart halvannet år. Flyr sammen med en pilot fra Polen som har samme utdannelsen som Erik.

Nå jobber han som lastemann og det må han gjøre i minimum to år før han eventuelt kan oppgraderes som pilot, hvis det er noe ledig. HeliScan jobber på oppdrag for det kroatiske selskapet DBLEKOVOD, som igjen har fått oppdrag fra Statnett fram til 2021, med montering av høyspentmaster og linjer. Eriks lag jobber med betong-fundamentering. Andre tar seg av nye høyspentmaster og linjer.

Foto: Erik stortrives å jobbe i helikopter.

Macintosh HD:Users:Lsir:Leif Sirevåg Dropbox:Leif Sirevåg:BSM 2019:2019-07-29 12.03.11-2.jpg

Lastekroken er klar for nye oppdrag.

Erik har base ved Nilsebu, to mil opp av Lysebotn. Arbeidsområdet er i Ryfylkeheiene fra Lysebotn til Nesflaten i Suldal.

Annonse

  • Målet er å bli pilot. Da gjelder det å ha mange flytimer. Foreløpig har jeg 140 timer, sier Erik.

Betong-flyging med lastekrok under er det første du får fly. For å bli presisjonspilot som flyr master for montering av linjer må du ha mange fartstimer. – En svært krevende jobb, medgir Erik.

Nå jobber han turnus med to uker på og to uker fri. De har base og bor i en campinghytte i Lysebotn. Men blir de tidlig ferdig en dag eller to, er det ikke langt med en avstikker til Sinnes.

Macintosh HD:Users:Lsir:Leif Sirevåg Dropbox:Leif Sirevåg:BSM 2019:2019-07-29 12.04.13.jpg

Erik drøfter neste oppdrag med piloten der de skal fly over til Førre, innerst i Jøsenfjorden.

23-åringen jobber som lastemann og da får du dagrater fra selskapet med 1.500 kroner pr dag. Lastemann har en ansvarsfull jobb. Det skal fylles drivstoff. Ha ansvar for en 15 meter line. Hver morgen skal helikopteret sjekkes om alt er ok. Hver 50. flytime er det en mer omfattende sjekkrunde, og ved hver 100. flytime kommer teknikker inn og går over maskinen.

Erik er opplært hjemmefra med fiske, jakt og friluft. Å få jobbe i naturen gir mange gode opplevelser. Med 12 timers arbeidsdag, kan det bli mye venting innimellom. Da er det godt å ha med seg fiskestanga. Noen dager dropper han turen ned til Lysebotn og ligger heller i telt og koser seg med fiskestanga på fjellet.

  • Jeg har laget meg en sagkrakk slik at jeg kan sage noe ved innimellom, for å korte ned ventetiden, sier Erik.

Tordenbyger og mye vind, gjør at det mange dager ikke blir anledning til å fly. Da må en stå på bakken til forholdene bedrer seg.

Lastemann er begynnelsen på karrieren innenfor helikopteryrket. Da må en også finne seg i lave lønnsrater før en stiger oppover. Da er det godt å kunne bruke de to friukene til jobbing hjemme hos far, Tor Sigve Vik, som driver Sinneshyttå. Det kommer godt med.

Macintosh HD:Users:Lsir:Leif Sirevåg Dropbox:Leif Sirevåg:BSM 2019:2019-07-29 12.09.06.jpg

Erik fyller drivstoff på maskinen før avgang.

Macintosh HD:Users:Lsir:Leif Sirevåg Dropbox:Leif Sirevåg:BSM 2019:2019-07-29 12.18.45.jpg

Erik vinker etter avgang fra Nilsebu.