Hjem>Hytter>Avtagende hyttepriser

Avtagende hyttepriser

Den sterke prisutviklingen i markedet for fjellhytter fortsetter for femte år på rad. Veksten i prisene er imidlertid avtagende sammenlignet med de fire siste årene, sier administrerende direktør Henning Lauridsen i Eiendom Norge.

Prisene for fritidsboliger på fjellet steg med 2,6 prosent det siste året. Den typiske fritidsboligen på fjellet i Norge koster nå 2.000.000 kroner.

Interessen for fritidsboliger på fjellet er stabil og fra februar 2019 til januar 2020 ble det solgt 3 899 fjellhytter i Norge – en oppgang på 2,4 prosent fra foregående år.

Kommunene Trysil, Ringsaker (Sjusjøen) og Krødsherad og Sigdal (Norefjell og Haglebu) topper statistikken over flest omsetninger, mens de høyeste medianprisene finner vi i kommunene Øyer (Hafjell), Hol (Geilo, Ustaoset og Haugstøl) og Flå.

  • For sesongen 2019/20 er det satt ny rekord i antall omsetninger, og vi ser foreløpig ingen tegn til at interessen for å kjøpe fjellhytte vil dempes. Mange husholdninger går med planer om å realisere hyttedrømmen og gjør det, noe både våre tall for brukthytter og tallene for bygging av nye hytter viser.

Macintosh HD:Users:Lsir:Leif Sirevåg Dropbox:Leif Sirevåg:Skjermbilder:Skjermbilde 2020-02-12 14.44.59.png

– Enkelte områder har hatt en markant økning i antall omsetninger sist år; dette gjelder spesielt kommunene Trysil, Hol og Sirdal, sier Lauridsen.

Gjennomsnittlig salgstid øker fra 91 til 101 dager. Raskest går det i Kvam med 49 dager. Tregest går det i Bykle (Hovden mfl.) med 137 dager.

Annonse
  • Anne
  • Solhytten

– Salgstiden er normalt lenger i fritidsboligmarkedet enn i det ordinære boligmarkedet. Gjennomsnittlig salgstid har gått vesentlig ned fra toppen i 2015, men har steget igjen de siste to sesongene, sier Lauridsen.

I snitt ble fritidsboliger på fjellet solgt 2,5 prosent under prisantydning.

  • Selgerne må fremdeles belage seg på å akseptere en pris under prisantydningen, noe som historisk er normalt i hyttemarkedet. Utbudet av fjellhytter er stort i de aller fleste områdene vi måler i statistikken. Dette gjør at kjøperne har mye å velge blant og gir dem god tid til å fatte en kjøpsbeslutning, avslutter Lauridsen.

Macintosh HD:Users:Lsir:Leif Sirevåg Dropbox:Leif Sirevåg:Skjermbilder:Skjermbilde 2020-02-12 14.46.15.png