Home>Front>Ideene bobler i skallen på Eva på Litlestøl
Et bilde som inneholder person, forberedelse, panne, matlaging Automatisk generert beskrivelse
Front Nyhet forts.

Ideene bobler i skallen på Eva på Litlestøl

Litlestøl er blitt en kjent merkevare i Sirdal, etter at Eva Gill begynte å bruke navnet ved markedsføring av sitt marmeladesalg. Siste påfunn fra Eva er markedsføring av akevitt fra Litlestøl. Begge produkter har blitt en suksess.

Marmeladesalget passerer 25.000 små glass dette året, eller en omsetning på en million kroner. Akevitten ble lansert 16. september og Det Norske Brenneri forbereder julesalget og har startet produksjon av nye 2.000 flasker. Til sammen 4.000 flasker i første sesongen.

Foto: Eva Gill med grytene og produksjon av marmelade.

Et bilde som inneholder tekst, innendørs, person, forberedelse

Automatisk generert beskrivelse

Eva Gill med en dagsproduksjon av forskjellige sorter marmelade. 12 sorter totalt har hun å tilby.

  • Når jeg er på Litlestøl da blir jeg i det kreative hjørnet og ideene bobler i skallen, sier Eva som er svært glad for å ha et tenkeloft uten vann og strøm. Ingen moderne hytte, men mye sjel og kjærlighet i veggene.

En god gammeldags hytte, som faren, Kåre Gill, bygde på begynnelsen av 1960-tallet. Litlestøl er en gammeldags seterplass. Faren flyttet et gammelt hus fra Bakken på Handeland i 1961 og satte det identisk opp på dagens selveiertomt. Nå er hytta verneverdig.

Et bilde som inneholder kart

Automatisk generert beskrivelse

Litlestøl ligger like nedenfor demningen på Gravatnet, men de må gå opp fra Handeland-siden.

Annonse

På begynnelsen av 2000-tallet måtte Eva skaffe inntekter for å kunne beholde Litlestøl. Det var behov for fornyelse og vedlikehold. Ideen om et enkeltmannsforetak kom i 2006.

Et bilde som inneholder person, vin, innendørs, bar

Automatisk generert beskrivelse

Gerd Madland (til høyre) ga Eva Gill innpass til å selge varene sine i butikken.

  • Gerd Madland i butikken til GP Tjørhom ga meg innpass til å selge hjemmestrikkete tovete votter, ragger og luer, og mine marmelader med naturfaget linstoff som lokk og med rød og hvit snor rundt lokket. Den første marmeladen var skogsbær med chili. En venninne ringte med jevne mellomrom og rapporterte om salget. Jeg torde ikke sette min fot i butikken. Jeg satt på Litlestøl og var fornøyd med at varene ble solgt, sier Eva.

Så gikk det slag i slag. Sirdalsdagene startet i «Fjoset», fortsatte i hytta «Trongen» før det ble partytelt. Chilimarmeladen var en hit fra første treskje. I tillegg kom julemarkeder og alt foregikk på fritiden. Senere leveranser til noen butikker.

  • I 2017 fant jeg ut at jeg måtte ta grep – enten kutte ut all marmeladekokingen eller satse på den lille bedriften. Jeg hadde et lite grunnlag. Butikkene Gutta på haugen i Oslo, Colonialen i Bergen, flere småbutikker og Helgø Meny. Min bror, Gert, oppmuntret meg og 1. august 2017 ble aksjeselskapet registrert, Litlestøl … det lille, ville A/S. Nå var det slutt med å koke hjemme; Et søtt lite kjøkken ble etablert i underetasjen i Lervigsveien 32. Der var jeg i 1,5 år og etablerte meg senere på Åsen hvor jeg har vært siden, forteller Eva.

Ramsløk henter hun på Hindal Gård på Hinna. Denne pestoen var med i finalen i matkonkurransen i Det Norske Måltid. I tillegg har hun deltatt i to delfinaler.

Vedfyrt badstue ble etablert i 2009. Akevitt har alltid vært en tradisjon på Litlestøl og da fikk jeg, sammen med Per Jan Bakken, ideen om egenprodusert akevitt. Ryper som i kommunevåpenet til Sirdal måtte være med. Ryper som spiser bjørkeskudd eller «bròm» som disse raklene kalles lokalt. Derfor betyr ryper og bjørkeskudd så mye. På flasken står det skrevet:

«Vi har tilsatt bjørkeskudd til Litlestøl-akevitten, slik at hver og en som smaker skal få mulighet, i et lykkelig øyeblikk, til å føle seg som en Sirdalsrype.»

Vi tente fort på den gjennomarbeidede ideen som Eva Gill og Per Jan Bakken hadde for sitt ønske om å utvikle Litlestøl-akevitt fra Sirdal, sier Richard Nordahl fra Det Norske Brenneri i Grimstad, til Sirdalmedia.

All marmeladen er laget med hånd.

I førjulstiden er det høysesong for både marmelade og akevitt. Eva lager til og med egen julemarmelade. Det er mulig å velge mellom 12 forskjellige sorter marmelade. Men det er noen «hit» som publikum etterspør og setter pris på. Akevitten har slått an og produseres nå i runde to.

  • All marmeladen er håndlaget. Kokes i gryter a 20 liter og fylles på glassene med hånd. Jeg knytter selv alle bånd rundt glassene. Dette tar tid, men er blitt et varemerke, sier Eva som gleder seg over fremgangen og suksessen.

Om det blir mer automatisert i fremtiden, vil tiden vise. Nå holder hun til på et lite kjøkken.

Odd Nelvik i Det norske Brenneri traff hun under en messe som Matcompaniet arrangerer. Der uttrykte Nelvik at det var første gang han møtte en marmeladeprodusent som likte akevitt. Dermed var inngangsdøren til Brenneriet åpnet, for videre samarbeid.

Matcompaniet, har årlige messer, men tar seg av distribusjonen for Eva, til hele landet. Nå er det ikke bare GP`en som selger merkevaren fra Litlestøl lenger. Nå er det blitt en merkevare på landsbasis.

Joker Sinnes eller GP presenterer marmeladen i ny hylle i butikken.

Fotograf Silje Kverneland fra firmanavn Subtlestories var i oktober to døgn på Litlestøl for å fotografere Litlestøl med all den sjel og kjærlighet som finnes i den gammeldags hytta. Her presenterer vi et utdrag av noen av bilder.

Et bilde som inneholder innendørs, alkohol, glass

Automatisk generert beskrivelse